tisdag 12 maj 2015

Veckoreflektion LGBF20 #3

Tillbaka efter påsklovet och tyvärr missade jag ett seminarium och ett studiebesök denna vecka. Mycket synd!

Vi hade litteratur-läsning och en föreläsning om olika teorier i torsdags och jag kan inte säga att jag är helt till freds med upplevelsen. Det sades mycket om olika teoretiska perspektiv som postkolonialism, psykoanalys, queer och feminism, ungefär i den rangordningen av tillägnat fokus. Kontentan blev i slutändan att det som sades på föreläsningen var alldeles för ytligt för att vi skulle kunna använda det som teoretisk grund i våra egna arbeten. Syftet med föreläsningen upplevdes bortkastat av föreläsarens egna ord "detta räcker inte" och detta syftade då på det ytliga innehållet i föreläsningen. Själv hade jag gärna sett detta som en intressant ingång i någon av de presenterade teorierna men avskräcktes av den ingående beskrivningen av hur väl insatt man måste vara för att få använda dessa teorier. Att fördjupa mig i teorier ser jag som en självklarhet inom utbildningen, visst blir utforskandet av dessa mer grundligt ju längre tid som står till mitt förfogande men detta bör vara inräknat i det som skall presenteras. Jag tycker det är mycket underligt att antyda att vi inte bör utforska de teorier som vi läser om för att "tiden inte räcker till".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar