tisdag 12 maj 2015

Veckoreflektion LGBF20 #2

Denna vecka har Göran Sonesson varit person i fokus, tillsammans med Anne D'Alleva. Jag har haft lätt att ta till mig Sonessons idéer om bildanalys, särskilt de språkliga termer som han använder i sitt resonemang om bildanalys. Dessa termer är rotade i semiotikforskningen och används på ett bra sätt i texterna om hans analysmodell.

Jag har också fortsatt med de tidigare uppgifternas bildanalyser och jag har märkt hur viktig jag finner denotation (eller preikonografisk tolkning). Det är då man verkligen lär känna bilden och blir ett med den. Det är så pass användbart och viktigt att jag kan se mig själv implementera det i hög grad i min framtida undervisning.

Vi har haft en föreläsning till utifrån texter i boken av D'Avella. Det var lättare att hänga med från början denna gång. Denna gång var det också mer tydlig kopplat till de övriga delarna i kursen som behandlade bildanalys och vi fick ta del av några olika sätt att betrakta en bild på, b.l.a. introducerades ett queerteoretiskt perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar