söndag 1 februari 2015

Veckoreflektion #2 30/01/2015

Den gångna veckan har varit intressant. Vi har närmat oss begreppen "mediering", "remediering" och "hypermediering". I början på veckan läste vi en text om dessa begrepp, sedan hade vi en föreläsning och gick sedan vidare till att applicera kunskaperna i en gestaltning.

Texten vi läste var som sagt intressant, men jag upplevde den onödigt komplicerad, inte i sitt innehåll utan hur det framfördes. Översättningen från engelska till svenska var mycket påtaglig och gjorde det ibland svårt att se förbi grammatiken som ibland kändes tillhöra det engelska språket. Dessutom kändes innehållet ibland komiskt då den subtilt hela tiden påminde om dess ålder (1999), i och med t.ex. antydningarna om hur framtidens medier kommer se ut och idéer som att virtual reality breder ut sig mer och mer och att det vid det här laget skulle ha ersatt många andra medier, vilket inte är fallet.

Under en föreläsning fick vi dock svar på mycket av det vi ifrågasatt och begreppen kändes ännu tydligare därefter.

Efter föreläsningen fick vi en uppgift som vi skulle arbeta med under eftermiddagen och onsdagen. Uppgiften var att göra en remediering på någon annans verk i en ny eller gammal teknik och medium.

I mitt arbete med uppgiften började jag med att kolla på den gamla filmen "The Cabinet of Dr Caligari" (1920). Jag blev tagen av filmens oregelbundna miljöer och bestämde mig för att arbeta med detta. Genom att ta print-screens under filmens gång fick jag stillbilder som jag planerade att arbeta med i ett kollage-liknande manér. Först tänkte jag skriva ut stillbilderna och klippa i dem för hand, men p.g.a. att svärtan i bilderna varierade tänkte jag att det var bättre att arbeta i Photoshop, för att kunna justera detta. Det var dessutom osäkert om bläcket i skrivaren skulle räcka till att skriva ut 100 st. stillbilder.

Tankarna kring att skriva ut bilderna tog mig dock in i en djupare reflektion kring remediering. Jag tänkte att skriva ut bilder är väl ett bra exempel på remediering, precis som att göra stillbilder av en film också kan vara ett exempel, kanske till och med att byta filformat långsökt kan betraktas för remediering då det skapar nya begränsningar för visningsmöjligheterna.

Jag fortsatte i alla fall med att jobba med mitt kollage. Mellan de enskilda bilderna försökte jag hitta gemener; former som kunde sammanfoga bilderna. En måne sammanfogades t.ex. med en väg. Dessutom försökte jag förhålla mig till rumsliga nivåer i bilden, med mycket stabil mark i botten och öppen himmel mot de övre partierna. Sammanfogningen och sökandet efter gemener var en mycket krävande och nyttig del av gestaltningen och jag känner mig tränad i att hitta visuella sammanhang.

Resultatet av veckans gestaltande uppgift.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar