tisdag 11 november 2014

Reflektion - Assignment #6

Jag och Román gav till Sandra och Christine, texten:
"Någon dag i tiden.
Vad hände mellan dag ett och dag två?

Tre dimensioner!"

Med detta assignment ville vi anpassa formuleringen och innehållet till målgruppen av en gymnasieklass. Några tankar om eventuella tolkningar var att det kunde handla om ett mellan ögonblick i tiden och att detta kunde genomföras i någon typ av tredimensionellt manér. Vi försökte formulera oss ganska rakt på sak, men ändå lämna ett utrymme förtolkning på en nivå som vi trodde skulle passa gymnasieelever.

Den kritik vi fick var att texten inte var givande och saknade ett utrymme för ifrågasättande och tolkning, något som vi numera är vana vid att arbeta med.

Det assignment vi fick kom från Iris och Ingrid:
"Utkast från färjan:

Använd elementen
Utmana materialet
Sluta där du började"

Detta assignment hade jag och Román tolkat olika redan i vilken text som skulle vara med, och "Utkast från färjan" som jag tog med, hade han helt exkluderat. Detta var intressant för våra påverkan på våra gestaltningar. Detta assignment lämpar sig nog bra för en gymnasieklass likväl som det lämpar sig för studerande på en högskola. Eftersom det tar upp elementen som ett angivet material och hur man skall gå till väga i processen, samtidigt som varje enskild del har ett brett tolkningsutrymme. För min gestaltning frågade jag mig; vilka element jag skulle ta användning av, vilket material jag ville utmana och vad vilken början som blir min att förhålla mig till. Paralellt med alla dessa frågor om "vad?" så frågade jag mig också "hur?". I slutändan handlade min gestaltning om något nyfiket och förstörande, och jag ville dra associationer till olja, mänsklighet och miljöpåverkan, men att detta var mycket abstrakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar