tisdag 11 november 2014

Reflektion - Assignment #3

Jag och Román gav texten "Upptäck vatten" till Didi och Caroline.

Med detta assignment ville vi testa några nya saker, bl.a. ville vi gå ifrån de likheter som funntis mellan våra formuleringar av assignment ett och två på något sätt, vi ville också testa att utmana dem vi visste att vi skulle ge assignmentet till.

När vi diskuterade texten och hur vi skulle formulera den provade vi att gå ifrån en längre formulering som vi sedan bantade ner tills nästan inte kunde bli mer ordfattig samtidigt som den behöll det väsentliga innehållet. Román hade föreslagit att vi kunde på något sätt använda naturen som grund och vi kom till slut fram till texten "Upptäck vatten". Våra förhoppningar var att texten skulle vara kort men stark riktning som dem som sedan utförde assignmentet kunde bygga på och utvidga.

När vi hade distanserat oss ett tag kom vi på att Didi redan i förra assignmentet undersökt vatten, men vi blev nyfikna på om vad som skulle hända om vi drev på detta undersökande ännu längre, så vi stod fast vid formuleringen.

Vårt assignment fick vi från Lisa och Bettan i form av texten:
"Titta i boken,
revidera.
Ta bort något,
lägg till något.
Tänk rosa"

Jag brukar tycka mindre om assignment som är i formen av instruktioner, men detta hade många bottnar för tolkning samtidigt som det hade en tydlig ordning för delmoment i gestaltningsprocessen. Först såg jag på assignmentet som en helhet och tolkade de olika delarna och jag visste redan att jag ville göra någon musikalisk gestaltning, det hade jag bestämt redan innan jag fick assignmentet. Med rosa tänkte jag på flamingos, som för mig blivit en stark manifestering av färgen. Den bok som nämns blev för mig enbart en text, dvs. en nätartikel om hur flamingon lever. Jag gjorde ett urval av textstycken som var betydande och skrev om dem för att passa som en låttext, med rim och takt. Musiken gjorde jag på improvisation. Det var intressant att se hur helheten växte fram successivt utan att veta vad resultatet skulle bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar