torsdag 27 mars 2014

Ny kurs och Workshop till filmen om Hannah Arendt

Nu börjar en ny kurs! Följande blogginlägg kommer handla om det gestaltningsprojekt som nu startas upp. Vi har introducerats till temat; "Makt" och kommer under flera veckor arbeta mot att gestalta uttrycket. Som ett inledande moment kollade vi på filmen; "Hannah Arendt" (2012).


Efter filmen fick vi teckna på stora ark med kol och behandla intrycken ifrån filmen. Sedan klippte vi ut en del av den stora kolteckningen som vi ville arbeta med. Jag valde ett stycke med texten ">MENSCH". Texten hade faktiskt jag själv skrivit och jag kände att ordet "mensch" (människa) var betydande i filmens handling. I min illustration till detta använde jag Da Vincis berömda teckning för att leka med begreppet übermench (övermännsika), som användes under nazi-tyskland för att beskriva en utopi av vad de ansåg vara den överlägsna rasen.

För min gestaltning av makt var workshoppen både hjälpande och inte. Eftersom jag redan visste vad jag ville arbeta med innan vi började med workshoppen såg jag den mest som ett hinder som måste avklaras innan jag får fortsätta med mina andra planer. Jag försökte därför anpassa workshoppen till gestaltningsprojektet, så att det kändes lättare att överkomma.

Eftersom jag i mitt projekt kommer studera bl.a. nazismen så var filmen förhållandevis relevant, vilket gjorde att jag ganska lätt kunde hitta en infallsvinkel där jag kunde kombinera workshop och projekt.

Mer ingående information om mitt projekt tillkommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar