onsdag 2 april 2014

Makt - Delrapport #1

Har varit ganska upptagen den senaste tiden, men  jag känner ändå att jag lyckats med mer än vad jag hade hoppats. Jag har överblickat resultaten ifrån diverse nätsökningar på makt och konst, uppfattning av färg och form ,samt olika stormakters grafiska uttryck i bl.a. propaganda. Under denna research skrev jag ned det som jag fann viktigast och fyllde i med det jag sedan tidigare lärt mig, jag renskriver här dessa anteckningar:

Färg: 
  • Svart - Ondo, korruption och sorg.
  • Vit - Renhet, oskuld och sorg.
  • Röd - Rikedom, kunglighet, kärlek och panik/fara.
  • Gul - Avund, glädje och hemlighet.
  • Blå - Lugn och ärlighet.
Form:
  • Riktning uppåt visar på strävan mot något högre.
  • Vid avbildning - Skildrar en överdrivet bra/dålig profil, vilken bedöms utifrån kulturellt bundna fördomar och ideal.
  • Former som ligger nära de geometriska t.ex:

    Cirkel - Lockar blicken, då människan lockas till cirkelformer.

    Triangel - Kan bära på en stadig grund och/eller peka i olika riktningar.

    Kvadrat - Bär liknelse till inramning och tydlig obeveklig struktur.
Utöver detta har jag redan bestämt mig för en fastslagen del i gestaltningen: Fanor i svart tyg. Tyget har jag skaffade jag i helgen från Ikea, billigt, köp där.

Jag har också skissat lite:


En sak jag har märkt, som blir mer och mer betydande i min process är; det ospecifika. Eftersom jag vill fånga en känsla och inte peka på något specifikt, finner jag det viktigt att undvika (så gott jag kan) allt för tydliga förebilder och att inte återkomma till samma förlaga för ofta. Istället vill jag skumma förbi mina förlagor och ta vara på känslan jag får när jag utsätts för spelet mellan dem. Vad är det de har gemensamt? Hur kan jag uttrycka detta? Hur kan jag behålla känslan och samtidigt vara anonym?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar