onsdag 8 februari 2017

Veckoreflektion #3 Vecka 5

Försöker skriva ikapp mig på dessa blogginlägg och jag vet inte om jag får med allt jag tänkte under denna vecka 5, men jag ska försöka. Om inte så hoppas jag att nästa blogginlägg visar mer representativt hur processen går framåt. 

Tidigt i veckan fortsatte jag med landskapsmålningen och det verkar som att jag mer och mer gör tolkningen att det är något som får representera min hemort där jag växte upp. Känslan i färgerna tycker jag mig visa tillståndet mellan den kalla luften mot den brinnande himmeln, något som jag kan uppskatta väldigt mycket. Ett svagt spår av ett flygplans färd över himmeln är också något jag finner väldigt vackert och egentligen för cheesy och romantiskt. Jag kan dock uppskatta lite over-the-top-romantik.

Hade en purpurröd period också som jag behövde måla ut. När den lagt sig en aning återvände fascinationen för färgen ultramarine, så jag tog reda på lite historik kring färgen och funderar nu på att använda mig av dess vita bakgrund i min gestaltning. Visste ni att man adderar ultramarine i vissa saker som t.ex. gulnade tyger för att göra dem mer vita? Sammanträffande?

Jag har också gjort hjärtat som jag skrev om i förra inlägget. Det blev lyckat, fast pappersleran tar sin tid att torka. Förutom det mänskliga hjärtat, som också visade sig får någorlunda autentiskt storlek i jämförelsen med ett riktigt hjärta, har jag gjort en förstoring av ett insektshjärta. Tydligen ser de flesta insekters hjärtan ungefär lika ut och är av, vad jag kan se, en mycket enkel konstruktion. Jag tycker mig ifrågasätta den antropocentriska tillvaron i och med undersökandet av fysiologin hos människa och insekt. Den undersökande metoden att skulptera den form jag undersöker härstammar från workshoppen med leravtrycken. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar